Ofte stilte spørsmål

Hva kan vi hjelpe deg med?

Faktura

Spørsmål: Hvordan mottar jeg min første faktura?

Svar: Du mottar din første faktura på e-post, gitt at riktig e-post er oppgitt ved inngåelse av avtale.

Spørsmål: Jeg har ikke mottatt faktura, hvor finner jeg oversikt?

Svar: Akraft fakturerer etterskuddsvis i midten av hver måned. Du finner full oversikt over dine fakturaer på Min side.

Spørsmål: Jeg ønsker å bestille Avtalegiro og/eller eFaktura.

Svar: Når du mottar din faktura benytter du KID for tegning av avtalegiro eller eFaktura-referanse ved betaling. Dette finner du på side 2, på din faktura.

Spørsmål: Jeg ønsker å gjøre endringer på min Avtalegiro eller eFaktura.

Svar: Avtalegiro og eFaktura er en avtale mellom deg og banken din. Det er ikke mulig for Akraft å opprette, endre eller avslutte Avtalegiro eller eFaktura for deg.

Spørsmål: Jeg ønsker å motta faktura som giro.

Svar: I tillegg til fakturavarsling på e-post, Avtalegiro og eFaktura tilbyr Akraft også faktura tilsendt som giro. Ved faktura tilsendt som giro, belastes kunde 59,- i fakturagebyr pr utsendt faktura.

Spørsmål: Tilbyr Akraft gjennomfakturering?

Svar: Akraft tilbyr ikke gjennomfakturering per i dag. Dette er noe vi jobber med og vil være på plass i nærmeste fremtid.

Spørsmål: Kan jeg endre forfallsdato eller få betalingsutsettelse?

Svar: Du kan fritt endre forfallsdato innenfor betalingsfrist. Ønsker du å utsette forfallsdato ut over betalingsfristen, ta kontakt med kundesenteret på tlf. 48894994 eller e-post til post@akraft.no.

Spørsmål: Kan jeg få samlefaktura?

Svar: Dersom du har flere avtaler hos Akraft kan vi tilby samlefaktura. For å opprette samlefaktura ta kontakt med kundesenteret på tlf. 48894994 eller e-post til post@akraft.no.

Strøm og nettleie

Spørsmål: Hva er strøm?

Svar: Strøm kjøper du av Akraft eller annen valgfri strømleverandør. Prisen styres av to faktorer; hvilken strømavtale du har og hvor mye strøm du bruker.

Spørsmål: Hva er nettleie?

Svar: Nettleie må betales til din lokale netteier, som eier ledningsnettet i ditt område. Nettleien går til å dekke drift og vedlikehold av nettet der du bor. Du kan ikke velge hvem som skal være din netteier. Alle strømkunder i Norge må betale for både strøm og nettleie.

Spørsmål: Hvorfor får jeg to fakturaer?

Svar: Du må betale en faktura til din strømleverandør for strøm og en egen faktura for nettleie til din netteier. Akraft har ingen innvirkning på din nettleie, ved spørsmål angående din nettleie, må disse rettes til din netteier.

Spørsmål: Hva er elsertifikat?

Svar: Alle strømkunder i Norge betaler for elsertifikater. Dette er en lovpålagt kostnad som er inkludert i påslaget på din strømregning. Du betaler altså for dette uavhengig av hvilken strømleverandør du har. Elsertifikater er en støtteordning for fornybar strøm. Det innebærer at produsenter som investerer i fornybar energi får inntekter fra salg av elsertifikater. Hensikten med ordningen er å gjøre det mer lønnsomt for dem som produserer strøm å investere i fornybar produksjon. Du kan lese mer på NVE sine nettsider.

Flytte og leverandørbytte

Spørsmål: Jeg skal flytte, hvem kontakter jeg?

Svar: Når du flytter må du ta kontakt med din strømleverandør minst tre virkedager før dato for utflytting.

Spørsmål: Jeg si opp min avtale i Akraft, hvem kontakter jeg?

Svar: Når du skal si opp din avtale hos Akraft kontakter du den leverandøren du ønsker strøm fra og bestiller hos dem. Akraft har ikke anledning til å avslutte din avtale uten at du selv har bestilt strøm fra en ny leverandør. Det er ikke nødvendig å ta ytterligere kontakt med Akraft.

Spørsmål: Jeg skal flytte og ønsker å beholde Akraft som strømleverandør.

Svar: For å fortsette med oss som strømleverandør på ny adresse må du legge inn en ny bestilling eller kontakte oss. For å legge inn en ny bestilling bruker du bestillingskjema for flytting. Velger du å kontakte oss på post@akraft.no sender du oss den nye adressen, innflytningsdato/startdato for nettleieavtale, målernummer, målepunktID, fødselsnummer, og hvilken strømavtale du ønsker. Det er viktig at vi får oppgitt samme dato som netteier har registrert i sitt system.

Spørsmål: Hvor fort skjer et leverandørbytte?

Svar: Normalt tar dette mellom 3-6 dager dersom alle data er riktige.

Min side

Spørsmål: Hvordan logger jeg inn på min side første gang?

Svar: Før du logger inn på Min side må du først registrere ny bruker, selv om du er strømkunde hos Akraft. Følg linken: https://kundeweb.akraft.no/ - klikk «Registrer bruker» - fyll inn informasjon – klikk «registrer» - du vil nå motta en verifikasjonslink på din e-post – følg så denne. Det er viktig at informasjonen du registrerer samsvarer med opplysningene du har oppgitt til Akraft.

Måleravlesning

Spørsmål: Hvem skal jeg rapportere inn måleravlesning til?

Svar: Måleravlesning kan du rapportere til oss eller netteieren din.